Rancang Bangun Media Pembelajaran pada Mata Pelajaran Sistem Pemograman Berbasis IoT Kelas XI di SMK Negeri 1 Pariaman Berbasis Android Menggunakan Smart App Creator

Authors

  • Rizka Amanda Universitas Negeri Padang
  • Yasdinul Huda Universitas Negeri Padang
  • Vera Irma Delianti Universitas Negeri Padang
  • Rido Putra Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.61132/merkurius.v3i3.786

Keywords:

Learning-Media, IoT-Based-Programming, Smart-App-Creator

Abstract

This study aims to develop an interactive learning media based on android using a valid and practical smart app creator to improve students' understanding of the SPBI course in the Industrial Automation Engineering Department of SMK Negeri 1 Pariaman. This study uses the Research and Development (R&D) method with the ADDIE model as a guideline in the development process. The results of this study provide evidence that the interactive learning media created falls into the "Valid" category. This is proven based on validation carried out by material experts with a validity value of 87% (0.870) and validation carried out by media experts with a validity value of 92.11% (0.921). Furthermore, a Media Practicality Test was carried out by class XI students of SMK Negeri 1 Pariaman with a practicality value of 91.60% (0.961) falling into the Very Practical category.

References

Yahrif, “Karakteristik Pembelajaran Pada Kurikulum Merdeka Belajar Di MI,” Angew. Chemie Int. Ed. 6(11), 951–952., Vol. 3, No. 1, Pp. 10–27, 2023, [Online]. Available: Https://Medium.Com/@Arifwicaksanaa/Pengertian-Use-Case-A7e576e1b6bf

M. Lisa, H. Kurnia, P. Pancasila, D. Kewarganegaraan, F. Keguruan, And I. Pendidikan, “Upaya Meningkatkan Pendidikan Indonesia,” J. Kewarganegaraan, Vol. 7, No. 1, Pp. 472–478, 2023.

I. Parma, “Rancang Bangun Media Pembelajaran Mobile Interaktif Menggunakan Smart App Creator Pada Mata Pelajaran Dasar-Dasar Teknik Elektronika Kelas X SMK Negeri 2 Solok Pembelajaran Yang Telah Ditetapkan . Guru Tentunya Harus Bijak Dalam Menyelenggarakan Motivasi,” Vol. 2, No. 4, 2024.

M. P. Minalti And Y. Erita, “Penggunaan Aplikasi Nearpod Untuk Bahan Ajar Pembelajaran Tematik Terpadu Tema 8 Subtema 1 Pembelajaran 3 Kelas IV Sekolah Dasar,” J. Basic Educ. Stud., Vol. 4, No. 1, Pp. 2231–2246, 2021.

Q. Syadida, “Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Aplikasi Smart Apps Creator Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Kelas IV Sekolah Dasar,” J. Pract. Learn. Educ. Dev., Vol. 2, No. 1, Pp. 17–26, 2022, Doi: 10.58737/Jpled.V2i1.31.

W. Sagita, I. Irsyadunas, And A. Alfiriani, “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Tiktok Pada Mata Pelajaran Informatika Kelas X TKJ Di SMK Negeri 2 Padang,” Informatika, Vol. 11, No. 2, Pp. 77–85, 2023, Doi: 10.36987/Informatika.V11i2.4227.

Dela, “Pengembangan Media Smart Apps Creator (SAC) Berbasis Android Pada Materi Suhu Dan Kalor Mata Pelajaran IPA Kelas V Sekolah Dasar,” J. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, Vol. 10, No. 04, Pp. 746–760, 2022.

L. P. Sari And Y. Erita, “Pengembangan Media Pembelajaran Smart Apps Creator Pada Pembelajaran IPAS Di Kelas V Sekolah Dasar,” Innov. J. Soc. Sci. Res., Vol. 4, No. 3, Pp. 6832–6844, 2024.

A. Mahendra, “Design And Implementation Of Interactive Learning Media Using SAC 3 Application For Basic Electronics Subject At State Vocational High School 5 Padang,” Pp. 13–17.

R. E. Wulansari Et Al., “Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Video Tutorial Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Teknik Pemesinan Bubut Kelas Xi Smk The Influence Of Video Tutorial-Based Learning Media On Learning Outcomes In The Subject Of Lathe Machinery,” Vol. 6, No. 3, Pp. 334–340, 2024.

D. K. Azmi And H. Hidayat, “Design Of Augmented Reality Interactive Learning Media For PISAV Subjects,” Int. J. Eng. Collab. Learn. , Vol. 01, No. 02, Pp. 42–50, 2024.

E. P. Disas, “Analisis Kebijakan Pendidikan Mengenai Pengembangan Dan Peningkatan Profesi Guru,” J. Penelit. Pendidik., Vol. 17, No. 2, Pp. 213–225, 2017, Doi: 10.17509/Jpp.V17i2.8251.

Okpatrioka Okpatrioka, “Research And Development (R&D) Penelitian Yang Inovatif Dalam Pendidikan,” Dharma Acariya Nusant. J. Pendidikan, Bhs. Dan Budaya, Vol. 1, No. 1, Pp. 86–100, 2023, Doi: 10.47861/Jdan.V1i1.154.

I. Ernawati And D. Setiawaty, “Efektifitas Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Psikodrama Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas Viid Di Smp Negeri 11 Yogyakarta Tahun Ajaran 2017/2018,” G-Couns J. Bimbing. Dan Konseling, Vol. 5, No. 2, Pp. 220–225, 2021, Doi: 10.31316/G.Couns.V5i2.1567.

L. Damayanti, W. Suana, And A. R. Riyanda, “Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Augmeneted Reality Pengenalan Perangkat Keras Komputer,” Ikra-Ith Inform., Vol. 6, No. 1, Pp. 10–19, 2022.

Downloads

Published

2025-05-21

How to Cite

Rizka Amanda, Yasdinul Huda, Vera Irma Delianti, & Rido Putra. (2025). Rancang Bangun Media Pembelajaran pada Mata Pelajaran Sistem Pemograman Berbasis IoT Kelas XI di SMK Negeri 1 Pariaman Berbasis Android Menggunakan Smart App Creator. Merkurius : Jurnal Riset Sistem Informasi Dan Teknik Informatika, 3(3), 45–57. https://doi.org/10.61132/merkurius.v3i3.786