Pengaruh dan Efektivitas Penggunaan Media Digital LMS dalam Proses Pembelajaran

Authors

  • Andri Sahata Sitanggang Universitas Komputer Indonesia
  • Bangkit Yofanka Manalu Universitas Komputer Indonesia
  • Muhammad Anwar Universitas Komputer Indonesia
  • Muhamad Bagas Nursoleh Universitas Komputer Indonesia
  • Dwi Faiz Azhar Restiadi Universitas Komputer Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.61132/neptunus.v3i3.945

Keywords:

Learning Management System, digital media, digital learning, effectiveness, systematic literature review

Abstract

Digital transformation in the world of education has encouraged the use of digital media, particularly Learning Management Systems (LMS), in the learning process. This study aims to analyze the influence and effectiveness of LMS use on improving learning quality, learning motivation, and student engagement. The method used in this study is a Systematic Literature Review (SLR), analyzing ten relevant national scientific articles published within the past five years. The findings indicate that the use of LMS such as Google Classroom, Moodle, and Schoology generally contributes positively to supporting more interactive, flexible, and structured learning. LMS has also proven to enhance learning independence and facilitate learning management by educators. However, its effectiveness is influenced by human resource readiness, digital competencies, and the availability of technological infrastructure. Therefore, continuous training for educators, the selection of LMS tailored to specific needs, and infrastructure support are necessary to achieve effective and sustainable digital learning.

References

Alifia Mutsia Fakhruddin, L. O. (2022). Efektivitas LMS (Learning Management Sistem) Untuk Mengelola Pembelajaran Jarak Jauh Pada Satuan Pendidikan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 10026-10033.

Aulia Dwi Rahmawati, P. A. (2022). Efektivitas Penggunaan Google Classroom Sebagai Learning Management Sistem (LMS) Di Universitas Teknologi Digital. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Vokasional, 4(2), 22-23.

Dwi Suseno Wati, S. M. (2021). Efektivitas Learning Management Sitem Chamilo Materi Gerak Harmonik Sederhana Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Pendidikan IPA, 11(2), 100-109.

Hardika, R. T. (2021). Pengembangan Learning Management Sistem (LMS) Dalam Implementasi Media Pembelajaran Di Perguruan Tinggi. Jurnal Pendidikan,Politil,Budaya,Bahasa,Manajemen,Komunikasi,Pemerintah,Humaniora dan Ilmu Sosial, 1(2), 143-150.

Hidayat, T. (2023). Alternatif Pembelajaran dengan Learning Manajemen Sistem (LMS) Menggunakan Moodle. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Indonesia, 3(2), 128-134.

Leny Dhianti Haeruman, D. A. (2021). Efektivitas Blended LearningBerbasisLMSdalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Riset Pembelajaran Matematika Sekolah), 5(1), 80-83.

Melynda Martha Auliasari, A. D. (2024). Efektivitas E-Learning Pada Pendidikan Tinggi Dengan Menggunakan Learning Management Sistem (Moodle dan Google Classroom). Jurnal Inovasi Akademik, 2(1), 43-53.

Miftahul Ilmi, E. S. (2022). Efektifitas LMS Pada Pembelajaran Matematika Berbasis Daring : Kajian Meta Analisis. Jurnal Ilmu-Ilmu Kependidikan, 2(1), 132-135.

Miptah. (2024). Analisis Produktivitas Mahasiswa Terhadap LMS. Prosiding Seminar Nasional Akademik, 1(1), 448-454.

Mustofa, M. I. (2022). Implementasi Learning Management Sistem Sebagai Inovasi Pendidikan Era Sekolah Digital. Jurnal Informatika dan Teknologi Informasi, 1(2), 70-77.

Nadia B, M. Y. (2023). Efektivitas Penggunaan SYAM-OK Sebagai LMS Dalam Mendukung Proses Pembelajaran Daring di Prodi Pendidikan Teknik Informatika dan Komputer Universitas Negeri Makasar. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 13-24.

Shafa, A. A. (2024). Implementasi Learning Management Sistem Dalam Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran. Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(4), 1-8.

Shinta Qayla Vashty, R. H. (2022). Pengaruh Penggunaan Media LMS Live UNPAD Terhadap Penerimaan Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi COVID-19. Jurnal TIK dalam Pendidikan, 1(1), 26-34.

Simanullang, P. (2024). Efektivitas Penggunaan Learning Management Sistem (LMS) Dalam Meningkatkan Kemandirian Belajar Mahasiswa. 7(2), 211-219.

Downloads

Published

2025-07-07

How to Cite

Andri Sahata Sitanggang, Bangkit Yofanka Manalu, Muhammad Anwar, Muhamad Bagas Nursoleh, & Dwi Faiz Azhar Restiadi. (2025). Pengaruh dan Efektivitas Penggunaan Media Digital LMS dalam Proses Pembelajaran. Neptunus: Jurnal Ilmu Komputer Dan Teknologi Informasi, 3(3), 103–113. https://doi.org/10.61132/neptunus.v3i3.945