Implementasi Light Dependent Resistor (LDR) Pada Simulasi Permainan Gobak Sodor
DOI:
https://doi.org/10.61132/uranus.v2i3.197Keywords:
Gobak Sodor, Implementation, Light Dependent Resistor, Rapid Application DevelopmentAbstract
Gobak sodor is a traditional Indonesian game. This article is compiled to relate to the application of detection tools in the simulation of the gobak sodor game. The goal is to produce a prototype of a tool that can help facilitate the detection process in the movement of the gobak sodor game. The method used is the RAD (Rapid Application Development) method which has stages, namely requirement planning, design workshop and implementation, data collection techniques, namely literature studies, and documentation. As a result of the implementation of this tool, it will be able to work automatically when there is a player who crosses the line will block the light reaching the LDR. The findings of this device, the existence of an alarm and lights turn on when there are players who cross the barrier line. This is because a change in resistance in the LDR triggers an alarm system or indicator light to detect movement. If the player's body hits the LDR sensor, then the device will sound.
References
Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 974–980. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3394
Anggraini, R., & Nurhafizah. (2020). Stimulasi Kemampuan Kerjasama Anak dengan Permainan Gobak Sodor Ditaman Kanak-kanak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(3), 3471–3481. https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/872
Arkanatha, A., Restu, Y., Nur, H., Febrianto, E., Prayoga, L., & Putra, Y. (2023). Sistem Lampu Otomatis Menggunakan Sensor Cahaya Dengan Kearifan Lokal Wayang. 763–767.
Arlina, E., Mardeli, M., & Oktamarina, L. (2022). Pengaruh Permainan Gobak Sodor terhadap Kemampuan Motorik Kasar Anak Usia 5-6 Tahun di RA Perwanida 1 Palembang. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(6), 1660–1665. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i6.621
Desmira, D. (2022). Aplikasi Sensor Ldr (Light Dependent Resistor) Untuk Efisiensi Energi Pada Lampu Penerangan Jalan Umum. PROSISKO: Jurnal Pengembangan Riset Dan Observasi Sistem Komputer, 9(1), 21–29. https://doi.org/10.30656/prosisko.v9i1.4465
Erwanda, D. R., & Sutapa, P. (2023). Pengembangan Media Permainan Tradisional Gobak Sodor untuk Meningkatkan Motorik Kasar Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(3), 3323–3334. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i3.4562
Firgianingsih, U. F. U., Nurchim, N., & Susanto, R. (2024). Implementasi Sistem Smart Home Untuk Monitoring Dan Kontrol Peralatan Rumah Berbasis Internet of Things. , 9(1), 1-12. JUPITER (JURNAL PENDIDIKAN TEKNIK ELEKTRO), 9(1), 1–12.
Firmansyah, A. P. (2023). Perancangan Sistem Kendali Bracket Fakultas Teknologi Industri Universitas Islam Indonesia Yogyakarta. Tugas Akhir. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://dspace.uii.ac.id/bitstream/handle/123456789/48023/19525016.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Gustira, A., Nurani, Y., & Wulan, S. (2023). Permainan Tradisional Petualangan Gobak Sodor dan Kemampuan Pemecahan Masalah. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 1173–1185. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i1.4071
Irman, I. (2017). Nilai-Nilai Karakter pada Anak Dalam Permainan Tradisionan dan Moderen. KONSELI : Jurnal Bimbingan Dan Konseling (E-Journal), 4(2), 89–96. https://doi.org/10.24042/kons.v4i2.2192
Lailatus Shobikhah;, & Sari, A. D. I. (2024). Implementasi Permainan Tradisional Gobak Sodor dalam Meningkatkan Kerjasama Anak. Cendekia Pendidikan, 2(10), 10–20. https://doi.org/10.9644/scp.v1i1.332
Monicha, N. (2020). Peningkatan Kemampuan Motorik Kasar Melalui Permainan Sirkuit. Jurnal Cikal Cendikia,PG PAUD Universitas PGRI, 01(01), 33–42.
najamuddin, N., & Ashari, M. A. (2021). Pengembangan Permainan Gobak Sodor Dalam Meningkatkan Motorik Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Porkes, 4(2), 134–139. https://doi.org/10.29408/porkes.v4i2.4850
Nuryana, A., Pawito, P., & Utari, P. (2019). Pengantar Metode Penelitian Kepada Suatu Pengertian Yang Mendalam Mengenai Konsep Fenomenologi. Ensains Journal, 2(1), 19. https://doi.org/10.31848/ensains.v2i1.148
Purnama, S., Hijriyani, Y. S., & Heldanita. (2019). Pengembangan Alat Permainan Edukatif Anak Usia Dini. Remaja Rosadakarya.
Puspitasari, N., Masfuah, S., & Pratiwi, I. A. (2022). Implementasi Permainan Tradisional Gobak Sodor dalam Meningkatkan Kerjasama Anak Usia 10 Tahun. Jurnal Basicedu, 6(2), 2540–2546. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2458
Putri, A. E. (2019). Evaluasi Program Bimbingan Dan Konseling: Sebuah Studi Pustaka. JBKI (Jurnal Bimbingan Konseling Indonesia), 4(2), 39. https://doi.org/10.26737/jbki.v4i2.890
Reza, M. (2023). Minuman Kopi Menggunakan Sensor Light Dependent Resistor (LDR) Berbasis Arduino.
Sholehatun, S., Zain, M. I., & Angga, P. D. (2023). Nilai Pendidikan Karakter pada Permainan Tradisional Bentengan dan Gobak Sodor. Journal of Classroom Action Research, 5(3), 180–186.
Sholikin, M., Fajrie, N., & Ismaya, E. A. (2022). Nilai Karakter Anak Pada Permainan Tradisional Gobak Sodor dan Egrang. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(3), 1111–1121. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i3.3035
Sugiyono. (2021). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. In Alfabeta (Cetakan ke, p. 444 halaman). Alfabeta.
Utama, S., Mulyanto, A., Arif Fauzi, M., & Utami Putri, N. (2018). Implementasi Sensor Light Dependent Resistor (LDR) Dan LM35 Pada Prototipe Atap Otomatis Berbasis Arduino. CIRCUIT: Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Elektro, 2(2), 83–89. https://doi.org/10.22373/crc.v2i2.3706
Yoga Brata Susena, Y., Danang Ari Santoso, D., & Puji Setyaningsih, P. (2021). Ethnosport Permainan Tradisional Gobak Sodor. Jurnal Pendidikan Kesehatan Rekreasi, 7(2), 450–462. http://repository.unibabwi.ac.id/id/eprint/842/%0Ahttp://repository.unibabwi.ac.id/id/eprint/842/1/Ethnosport Permainan Tradisional Gobak Sodor.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Uranus : Jurnal Ilmiah Teknik Elektro, Sains dan Informatika

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.