Persepsi Followers Terhadap Akun Instagram @infotije dalam Memenuhi Kebutuhan Informasi Pelanggan Transjakarta
DOI:
https://doi.org/10.61132/merkurius.v2i4.156Keywords:
Perception, Information Needs, Transjakarta, InstagramAbstract
This study aims to analyze the perceptions of Transjakarta users towards the Instagram account @infotije in terms of meeting their information needs. The type of research used is descriptive research with a qualitative approach. Data collection techniques in this study include observation, interviews, and documentation. The results of the study show that the Instagram account @infotije is effective in enhancing users' knowledge about Transjakarta services, which include routes, schedules, service changes, and special facilities. This study also evaluates the approach to users' information needs, which are current, daily, in-depth, and concise. It was found that the @infotije account successfully meets the need for up-to-date and relevant information, although there is room for improvement in interaction and response to user questions. Overall, the Instagram account @infotije plays an important role in the information ecosystem of Transjakarta users, helping them plan their journeys more efficiently and increasing their trust in Transjakarta services.
References
Fatmawati, E. (2015). Kebutuhan informasi pemustaka dalam teori dan praktek. Info Persadha, 13(1), 2-13.
Fauziyyah, S. N., & Rina, N. (2020). Literasi media digital: efektivitas akun Instagram@ infobandungraya terhadap pemenuhan kebutuhan informasi followers. MEDIALOG: Jurnal Ilmu Komunikasi, 3(1), 13-24.
Feroza, C. S., & Misnawati, D. (2020). Penggunaan Media Sosial Instagram Pada Akun@ Yhoophii_Official Sebagai Media Komunikasi Dengan Pelanggan. Jurnal Inovasi, 14(1), 32-41.
Handayani, M. (2020). Persepsi Siswa Tentang Manifestasi Tugas-Tugas Perkembangan Remaja Siswa Kelas Xi Sma. Negeri 11 Samarinda. Al-Din: Jurnal Dakwah dan Sosial Keagamaan, 5(1), 101-117.
Helen, & Rusdi, F. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Akun Instagram @Jktinfo Terhadap Pemenuhan Kebutuhan Informasi Followers . Prologia, 2(2), 355-362.
Hermuningsih, S., & Wardani, K. (2016). Persepsi mahasiswa terhadap metode simulasi online trading di Bursa Efek Indonesia di Fakultas Ekonomi Yogyakarta. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 17(2), 199-207.
Keliwar, S., & Nurcahyo, A. (2015). Keliwar, S.Motivasi dan persepsi pengunjung terhadap obyek wisata desa budaya pampang di Samarinda. Jurnal Manajemen Resort dan Leisure Vol. 12, No. 2.
Kurniawati, R. N., Irwansyah, Rohimi, P., M.Si, B. S., Harry, Murwani, E., & Siagian, J. C. (2015). Menjalin Harmoni Lintas Batas. Banten: Fakultas Ilmu Komunikasi.
Purwanto, S. (2017). Perilaku Pembelian Produk Fashion Didasarkan Pada Kepercayaan Menggunakan Media Sosial. Ekspektra: Jurnal Manajemen dan Bisnis, Volume 1, Nomor 1, 55-67.
Puspitadewi, I., Erwina, W., & Kurniasih, N. (2016). Pemanfaatan “Twitter Tmcpoldametro” dalam Memenuhi Kebutuhan Informasi Para Pengguna Jalan Raya. Jurnal Kajian Informasi & Perpustakaan, 4(1), 21-28.
Puspitarini, D. S., & Nuraeni, R. (2019). Pemanfaatan media sosial sebagai media promosi. Jurnal Common, 3(1), 71-80.
Rahardjo, M. (2011). Metode pengumpulan data penelitian kualitatif.
Ramdhan, M. (2021). Metode Penelitian. Surabaya: Cipta Media Nusantara (CMN).
Riani, N. (2017). Model Perilaku Pencarian Informasi Guna Memenuhi Kebutuhan Informasi (Studi Literatur). Jurnal Publis, Vol 1 No.2.
Riyanto, G. P. (2023, Februari 14). Orang Indonesia Internetan Lebih dari 7 Jam Sehari, Paling Sering Buka WA dan IG. Retrieved from Kompas.com: https://amp-kompas-com.cdn.ampproject.org/v/s/amp.kompas.com/
Sari, A. C., Hartina, R., Awalia, R., Irianti, H., & Ainun, N. (2018). Komunikasi dan media sosial. Jurnal The Messenger,. 3(2), 69.
Septian, S. A. (2019). Perilaku Siswa Dalam Pencarian Informasi Di Perpustakaan SMA Negeri 1 Kota Tegal Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Ilmu Perpustakaan, 7(1), 241-250.
Shafaruddin, R., Arkanudin, & Suryadi, A. (2013). Persepsi Mahasiswa Terhadap Upt. Perpustakaan Universitas Tanjungpura (Doctoral dissertation, Tanjungpura University).
Siregar, & Salmaniah, N. S. (2013). Persepsi Orang Tua terhadap Pentingnya Pendidikan bagi Anak. Jurnal IlmuPemerintahan dan Sosial Politik1(1), 11-27.
Sudarsono, A., & Sudarsono, Y. (2016). Sudarsono, A. S., & Suharsono, Y. (2016). Hubungan persepsi terhadap kesehatan dengan kesadaran (mindfulness) menyetor sampah anggota klinik asuransi sampah di indonesia medika. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 4(1), 31-52.
Suhaemi, A. (2022). Persepsi Mahasiswa FISIP Universitas Pasundan Pada Akun Instagram Folkative Sebagai Media Informasi. Doctoral dissertation FISIP UNPAS.
Tawaf, & Alimin, k. (2012). Kebutuhan informasi manusia: Sebuah pendekatan kepustakaan. Kutubkhanah, 15(1), 50-59.
Wardani, T. R., Suwignyo, H., & Ernaningsih, D. N. (2018). Kebutuhan Informasi dan Upaya Pemenuhan Kebutuhan Informasi Pada Komunitas Akar Tuli. BIBLIOTIKA: Jurnal Kajian Perpustakaan Dan Informasi, 2(2), 105-112.
Widayanti, S. D. (2018). Persepsi Orang Tua Siswa Kelas II Sampai Kelas V SDN 14 Sesetan Terhadap Kegiatan Pelayanan Asuhan Kesehatan Gigi Dan Mulut Tahun 2018.
Yazid, T. P., & Ridwan. (2017). Proses Persepsi Diri Mahasiswi Dalam Berbusana Muslimah. An-Nida', 41(2), 193-201.
YUSMANIZAR, Haning, T., Unde, A., & MUHAMMAD, Y. (2020). Hernald, Y. I., Haning, T., Unde, A., & Yunus, M. (2020). ANALISIS KARAKTERISTIK PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL PADA DINAS KOMUNIKASI DAN INFORMATIKA KOTA MAKASSAR. Jurnal Jurnalisa, 6(2).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Merkurius : Jurnal Riset Sistem Informasi dan Teknik Informatika

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.