Inovasi Teknologi Digital sebagai Penggerak Reformasi dalam Sistem Pendidikan
DOI:
https://doi.org/10.61132/neptunus.v2i4.404Keywords:
Innovation, Digital Technology, Education Reform, Digital LearningAbstract
Digital technology innovation has become the main driver in reforming the education system in the modern era. The use of digital technologies, such as online learning platforms, artificial intelligence, and data-based education management systems, has changed the way education is learned, taught, and managed. These innovations not only increase the accessibility and flexibility of learning, but also enable the personalization of the learning experience for students. This article aims to examine the role of digital technological innovation in driving education system reform, as well as highlighting the opportunities and challenges faced in the transformation process. The results of this research conclude that digital technology innovation has great potential to encourage education system reform, as long as it is accompanied by supportive policies, increasing the competency of teaching staff, and equitable development of technological infrastructure. It is hoped that this reform can create an education system that is more inclusive, adaptive and relevant to future challenges.
References
Ambarwati, D., Wibowo, U. B., Arsyiadanti, H., & Susanti, S. (2021). Studi Literatur: Peran Inovasi Pendidikan Pada Pembelajaran Berbasis Teknologi Digital. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 8(2), 173-184.
Purba, N., Yahya, M., & Nurbaiti, N. (2021). Revolusi Industri 4.0: Peran Teknologi Dalam Eksistensi Penguasaan Bisnis Dan Implementasinya. Jurnal Perilaku Dan Strategi Bisnis, 9(2), 91-98.
Nikmah, W., Mukarromah, A., Widyansyah, D., & Anshori, M. I. (2023). Penggunaan Teknologi Dalam Pengembangan SDM. Mutiara: Jurnal Penelitian Dan Karya Ilmiah, 1(5), 366-386.
Mawarni, S., Anwar, C. R., & Hartoto, H. (2023). Diskusi Publik Artificial Intelligence (AI): Mengoptimalkan Pemanfaatan Teknologi Untuk Kemajuan Pendidikan Dan Produktivitas Masyarakat. PENGABDI: Jurnal Hasil Pengabdian Masyarakat, 4(1), 1-9.
Maghfirah, F. (2020). Peningkatan Perolehan Dana Zakat Melalui Penggunaan Teknologi Online. Az Zarqa, 12(2), 58-76.
Maulana, R. (2023). Peran Inovasi Pendidikan Dalam Pembelajaran Berbasis Teknologi.
Bahri, S. (2020). Pengembangan Teknologi Dalam Pendidikan Pascapandemi COVID-19. In Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (Vol. 3, No. 1, Pp. 517-522).
Santoso, G., Supiati, A., Komalasari, L., Subandi, E. T., & Hafidah, I. (2023). Kewarganegaraan Digital Di Era Industri 4.0: Tantangan Dan Peluang Membangun Masyarakat Global Yang Inklusif. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(2), 141-146.
Ningsih, I. W., Anwar, A. S., Supiana, S., & Zakiah, Q. Y. (2022). Penggunaan Teknologi Informasi Sebagai Jembatan Reformasi Pendidikan Islam Di Indonesia. Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(02), 179-194.
Isti’ana, A. (2024). Integrasi Teknologi Dalam Pembelajaran Pendidikan Islam. Indonesian Research Journal On Education, 4(1), 302-310.
Fauzi, M., & Arifin, M. S. (2023). Teknologi Informasi Dan Komunikasi (TIK) Dalam Pendidikan Islam. Al-Ibrah: Jurnal Pendidikan Dan Keilmuan Islam, 8(1), 19-33.
Salsabila, U. H., Wati, R. R., Masturoh, S., & Rohmah, A. N. (2021). Peran Teknologi Pendidikan Dalam Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Islam Di Masa Pandemi. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(01), 127-137.
Pawero, A. M. D. (2021). Arah Baru Perencanaan Pendidikan Dan Implikasinya Terhadap Kebijakan Pendidikan. Dirasah: Jurnal Studi Ilmu Dan Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 16-32.
Alfinnas, S. (2018). Arah Baru Pendidikan Islam Di Era Digital. FIKROTUNA: Jurnal Pendidikan Dan Manajemen Islam, 7(01), 803-817.
Bashori, B. (2020). Arah Baru Pendidikan Pesantren Dan Modernitas Pendidikan. HIKMAH: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 114-134.
Idris, S., & Tabrani, Z. A. (2017). Realitas Konsep Pendidikan Humanisme Dalam Konteks Pendidikan Islam. Jurnal Edukasi: Jurnal Bimbingan Konseling, 3(1), 96-113.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Neptunus: Jurnal Ilmu Komputer Dan Teknologi Informasi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.