Peningkatan Keterampilan Remaja Karang Taruna Dalam Digital Personal Branding Melalui Pelatihan Videografi di Kelurahan Bendo Kota Blitar

Authors

  • Roziana Febrianita Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur
  • Chrystia Aji Putra Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur
  • Latif Ahmad Fauzan Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur

DOI:

https://doi.org/10.61132/bumi.v2i3.308

Keywords:

Karang Taruna, Personal Branding, Training, Videography

Abstract

Karang Taruna is one of the community organizations focused on social affairs in society. Bendo Village, Blitar City, is one of the areas with potential for developing young community potential. Bendo Village already has a youth community called Karang Taruna. However, Karang Taruna in Bendo Village faces challenges that can hinder its development. One such challenge is the lack of ability to conduct organizational marketing or Personal branding through social media. To address this, videography-based Personal branding training was conducted with the aim of providing new understanding and skills to Karang Taruna in Bendo Village. The implementation method in this community service consists of preparation, briefing, training implementation, and monitoring evaluation. The Personal branding training conducted received a positive response from Karang Taruna members. With this positive response, it is hoped that in future activities, Karang Taruna in Bendo Village can further develop and improve their ability to conduct videography-based Personal branding on social media.

References

Dzulqarnain, M. F., & Nazir, M. (2021). Dasar editing video berbasis Android untuk kreasi konten media sosial pada lingkungan pelajar SMA di Kalimantan Barat. Jurnal Inovasi & Terapan Pengabdian Masyarakat Politeknik ’Aisyiyah Pontianak, 1(2), 41–49.

Kanda, A. H. (2021). Personal branding melalui Instagram. Al-Mishbah: Jurnal Ilmu Dakwah Dan Komunikasi, 17(1), 45–66. http://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/jdm/article/view/3654

Kirana, C., Wahyuningsih, D., & Rachmatsyah, A. D. (2023). Pelatihan video konten kreator sebagai sarana pengembangan kemampuan digital. JURNAL ABDIMASTEK (Pengabdian Masyarakat Berbasis Teknologi), 4(2), 35–39.

Kusumawati, D., & Delliana, S. (2024). Berbagi kreativitas visual: Pelatihan dasar videografi dan editing untuk staf hubungan masyarakat Museum Bahari. BESIRU: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(3), 97–110. https://doi.org/10.62335

Pamungkas, S., Wardaningsih, A. D., & Simamora, J. (2022). Pelatihan produksi video kreatif sebagai konten kanal YouTube bagi Jemaat HKBP Perumnas Tangerang. Prosiding PKM-CSR, 5, 2655–3570.

Prwairakusumah, R. A., Arindawati, W. A., & Oxygentry, O. (2024). Media sosial sebagai media informasi videografi bagi Generasi Z: Studi etnografi virtual pada akun Instagram @Urrofi. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 6(6), 2381–2391. https://doi.org/10.47476/reslaj.v6i6.1237

Putri, S. D., & Azeharie, S. (2021). Strategi pengelolaan komunikasi dalam membentuk personal branding di media sosial TikTok. Koneksi, 5(2), 280–288.

Safitri, D. E., & Arkansyah, M. (2022). Strategi komunikasi membangun citra Karang Taruna Desa Berbek Sidoarjo melalui Instagram. DIGICOM: Jurnal Komunikasi Dan Media, 2(4), 1–7.

Satria, B., Tambunan, L., Radillah, T., Sari, Y. R., Aris, Q. I., & Amelia, V. (2021). Pelatihan pembuatan konten video kreatif menggunakan Filmora 10 di STAI Hubbulwathan Duri. J-PEMAS STMIK Amik Riau, 3(1), 26–33.

Sinaga, D. C. P., Sianipar, B., Marpaung, P., Baene, S., & Kumar, W. (2022). Peningkatan kompetensi siswa melalui pelatihan editing video di SMK YAPIM Biru-Biru. SELAPARANG, 6(1), 10–13.

Srihasnita Rc, R., & Setiawan, D. (2018). Strategi membangun personal branding dalam meningkatkan performance diri. SELODANG MAYANG: Jurnal Ilmiah Badan Perencanaan Pembangunan Daerah Kabupaten Indragiri Hilir, 4(1), 19–25.

Suparto, A. A., & Yuliana, D. (2023). Pelatihan fotografi dan videografi bagi siswa/i SMKN 1 Cermee Bondowoso. Dedikasi Sains Dan Teknologi Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 37–44. https://doi.org/10.47709/dst.v3i1.2342

Syah, M. E., & Nirmalasari, N. (2023). Optimalisasi potensi diri siswa melalui personal branding pasca praktik kerja lapangan di era Merdeka Belajar. Gotong Royong: Jurnal Pengabdian, Pemberdayaan Dan Penyuluhan Kepada Masyarakat, 3(1), 25–32. https://jp3km.jurnalp3k.com/index.php/j-p3km

Wadu, L. B., Ladamay, I., & Jama, S. R. (2019). Keterlibatan warga negara dalam pembangunan berkelanjutan melalui kegiatan Karang Taruna. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 9(2).

Yusanda, A., Darmastuti, R., & Huwae, G. N. (2021). Strategi personal branding melalui media sosial Instagram (Analisis isi pada media sosial mahasiswa Universitas Kristen Satya Wacana). Scriptura, 11(1), 41–52. https://doi.org/10.9744/scriptura.11.1.41-52

Downloads

Published

2024-07-31

How to Cite

Roziana Febrianita, Chrystia Aji Putra, & Latif Ahmad Fauzan. (2024). Peningkatan Keterampilan Remaja Karang Taruna Dalam Digital Personal Branding Melalui Pelatihan Videografi di Kelurahan Bendo Kota Blitar. Bumi : Jurnal Hasil Kegiatan Sosialisasi Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(3), 108–116. https://doi.org/10.61132/bumi.v2i3.308

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.