Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran untuk Guru SMA Dr. Soetomo Surabaya Menggunakan CANVA
DOI:
https://doi.org/10.61132/bumi.v3i1.547Keywords:
Teacher Training, Learning Media, CanvaAbstract
SMA Dr. Soetomo Surabaya is one of the private high schools in Surabaya that has a vision to create a school with a religious, nationalistic, independent, high-achieving and global perspective. SMA Dr. Soetomo Surabaya has around 50 teachers and education personnel and 654 active students in the odd semester of 2024/2025. To improve the quality of teachers and the learning process at school, SMA Dr. Soetomo sent 33 teachers to learn about creating learning media using the Canva application. This application is a platform for creativity in managing learning content in various forms, such as power points. There are many templates from power points that have been provided in the Canva application that can be selected by teachers to support the creation of learning media. Teachers can innovate in arranging power point components, inserting supporting components such as images/audio/video/ animation to attract students' attention. The results of participant feedback at the end of the training showed that 97,8% Teachers can understand the material given and trainers can provide innovative learning media solutions according to the current needs of students.
References
Agustiyani, D., Tianna, V., Sacharissa, V. Z., & Danuri. (2024). Penggunaan Media Canva Sebagai Media Pembelajaran di Sekolah Dasar : Literature Review. MIDA : Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 7(2), 178–195.
Aulia, S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Menggunakan Scratch Dengan Metode Computational Thinking Pada Materi Trigonometri Di Kelas X SMA Negeri 7 Mandau. Universitas Islam Riau.
Citradevi, C. P. (2023). Canva sebagai Media Pembelajaran pada Mata Pelajaran IPA: Seberapa Efektif? Sebuah Studi Literatur. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 8(2), 270–275. https://doi.org/10.51169/ideguru.v8i2.525
Desniarti, Zulfitri, Ahda, H., & Khayroiyah, S. (2022). Penggunaan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Bagi Guru Swasta IT Darussalam. Prosiding Seminar Nasional Hasil Pengabdian 2022, 57–65.
Hidayatullah, A., Artharina, F. P., Sumarno, S., & Rumiarci, E. (2023). Penggunaan Aplikasi Canva pada Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio, 9(2), 943–947. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i2.4823
Kurniawan, D. E., & Dzikri, A. (2022). Program Pengabdian Guru dan Tata Usaha TK/RA di Batam. KACANEGARA Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 5(1), 31–38. https://doi.org/10.28989/kacanegara.v5i1.1052
Maulia, S. (2023). Pemanfaatan Aplikasi Canva sebagai Media Pembelajaran di Era Digital. Prosiding Seminar Nasional Hasil Penelitian Pengabdian Dan Diseminasi IKIP PGRI Bojonegoro, 5(1), 83–87.
Melinda, T., & Saputra, E. R. (2021). Canva Sebagai Media Pembelajaran IPA Materi Perpindahan Kalor di SD. JIPD (Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar), 5(2), 96–101. https://doi.org/10.36928/jipd.v5i2.848
Monoarfa, M., & Haling, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Canva dalam Meningkatkan Kompetensi Guru. Seminar Nasional Hasil Pengabdian 2021, 1085–1092.
Muklason, A., Riksakomara, E., Mahananto, F., Djunaidy, A., Vinarti, R. A., Anggraeni, W., Nurita, R. T., Utamima, A., Fauzia, R., Theresia, L. W., Fikri, M. A., Propitadewa, H., Habibah, J. H., Prasetyo, J. D., Permatasari, S. T. I., Risnina, N. N., Tsaniyah, N. D., & Maulana, M. D. (2023). Coding for Kids: Pengenalan Pemrograman untuk Anak Sekolah Dasar sebagai Literasi Digital Baru di Industri 4.0. SEGAWATI, Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(3), 393–404. https://doi.org/10.12962/j26139960.v7i3.506
Nurfadillah, S., Ramadhanty, S., Ajzahro, S., Yuniar, W., & Hilmiyah, Z. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Microsoft Power Point di SDN Sarakan II Tangerang. Jurnal Pendidikan Dan Dakwah, 3(2), 368–385. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pandawa
Nurhayati, E., Dewi, S. V., & Setialesmana, D. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Scratch untuk Mengoptimalkan Problem Solving Siswa. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 12(1), 871–881. https://doi.org/10.24127/ajpm.v12i1.6520
Paramita, A., Niswati, imatun, & Karyati, Z. (2022). Microsoft Powerpoint Sebagai Media Pembelajaran Audiovisual Pada Taman Kanak-kanak Fatahillah Lenteng Agung. Jurnal PKM: Pengabdian Kepada Masyarakat, 05(03), 255–260.
Prasinto, B. R. (2022). Penggunaan Media Powerpoint Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Di SDN Cimpon Kelas II Tahun 2021/2022. JIPDAS (Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar) Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 2(3), 176–184.
Rahmatullah, Inanna, & Tenri Ampa, A. (2020). Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Aplikasi Canva. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 12(2), 317–327. www.canva.com.
Rohmiasih, C., Rohmiati, C., & Sartika, S. (2023, December). Pemanfaatan Media Pembelajaran Canva Sebagai Upaya Mewujudkan Transformasi Pendidikan. Proceedings of Unimbone.
Sunarti, S. (2022). Pembuatan Media Pembelajaran Menggunakan Canva Pada Pelatihan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi Di Kabupaten Muba. Jurnal Perpektif, 15(1), 84–93.
Sutikno, Susilo, & Hardiyanti, W. (2018). Pelatihan Pemanfaatan Scratch Sebagai Media Pembelajaran. Rekayasa, 16(2).
Tri Wulandari, & Adam Mudinillah. (2022). Efektivitas Penggunaan Aplikasi CANVA sebagai Media Pembelajaran IPA MI/SD. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 2(1), 102–118. https://doi.org/10.32665/jurmia.v2i1.245
Wulandari, E. (2022). Pemanfaatan Powerpoint Interaktif Sebagai Media Pembelajaran Dalam Hybrid Learning. JUPEIS : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(2), 26–32.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Bumi : Jurnal Hasil Kegiatan Sosialisasi Pengabdian kepada Masyarakat
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.