Optimalisasi Media Pembelajaran Berbasis Teknologi dan Buku Ajar dalam Pengajaran Pendidikan Agama Islam di SMP Muhammadiyah 57 Medan

Authors

  • Yuspan Jailani Lubis Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Rizka Harfiani Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61132/bumi.v2i4.437

Keywords:

Learning Media, Technology, Textbooks, Islamic Religious Education, Muhammadiyah

Abstract

This study aims to optimize the use of technology-based learning media and textbooks in the teaching of Islamic Religious Education at SMP Muhammadiyah 57 Medan. The current issue in learning is the limited utilization of technology that supports effective learning interaction and the lack of media variety used in delivering material. This research employs a qualitative method through observation, interviews, and document analysis. The findings reveal that the use of technology-based media such as infocus, laptops, and visual materials significantly improves students' understanding of Islamic Religious Education topics. Textbooks still play a crucial role as a primary supporting medium, but integration with technology results in a more dynamic and engaging learning interaction. Challenges include limited infrastructure and teacher training, but these can be addressed with school management support and continuous professional development.

References

Abdul Mun’im Amaly, Muhammad, G., Erihadiana, M., & Zaqiah, Q. Y. (2021). Kecakapan Guru Pendidikan Agama Islam dalam Mengoptimalkan Pembelajaran Berbasis Teknologi. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 6(1), 88–104. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2021.vol6(1).6712

Arikarani, Y. (2024). Adaptasi Teknologi Dan Media Pembelajaran Melalui Canva Terhadap Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Kurikulum Merdeka. Edification Journal Pendidikan Agama Islam, 6(2), 111–127. https://doi.org/10.37092/ej.v6i2.677

Dewi, S. (2023). Kemampuan Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menggunakan Media Pembelajaran Berbasiss Informasi Dan Teknologi. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 61–70. Diambil dari https://journal.iainlhokseumawe.ac.id/index.php/AHDAF

Hafidz. (2023). OPTIMALISASI MICROSOFT POWERPOINT DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM. Prosiding Seminar Internasional, 1(1), 200–207.

Kusumaningrum, H., Unik Hanifah Salsabila, Nanik Rahmanti, Istiani Nur Kasanah, & Dian Sidik Kurniawan. (2022). Optimalisasi Media Youtube Sebagai Media Pembelajaran DaringKusumaningrum, Hening, Unik Hanifah Salsabila, Nanik Rahmanti, Istiani Nur Kasanah, و Dian Sidik Kurniawan. “Optimalisasi Media Youtube Sebagai Media Pembelajaran Daring”. SALIHA: Jurnal Pendidik. SALIHA: Jurnal Pendidikan & Agama Islam, 5(1), 92–114.

Rafliyanto, M., & Mukhlis, F. (2023). Pengembangan Inovasi Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di Lembaga Pendidikan Formal. Tarbiyatuna Kajian Pendidikan Islam, 7(1), 121. https://doi.org/10.69552/tarbiyatuna.v7i1.1853

Salsabila, U. H., Mara patih, N. B., Nabil, S. M., Arrashid, M. R., & Sari, R. (2023). Optimasi Google Drive sebagai Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Wahana Pendidikan, 10(1), 117. https://doi.org/10.25157/jwp.v10i1.9311

Sulaeman, T. (2017). Optimalisasi peran informasi teknologi dalam pembelajaran pendidikan agama islam (sebuah strategi peningkatan mutu pendidikan agama islam) (. Istiqra’, IV, 138–147.

Susanto, E. P., & Rahmatullah, R. (2020). Optimalisasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (Pai) Melalui Google Classsroom. journal PIWULANG, 2(2), 129. https://doi.org/10.32478/piwulang.v2i2.372

Waris, A. (2018). Optimalisasi Bahan Ajar Pendidikan Agama Islam Berbasis Teknologi Informasi Dalam Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Siswa. KURIOSITAS: Media Komunikasi Sosial dan Keagamaan, 11(1), 1–18. https://doi.org/10.35905/kur.v11i1.713

Published

2024-10-24

How to Cite

Yuspan Jailani Lubis, & Rizka Harfiani. (2024). Optimalisasi Media Pembelajaran Berbasis Teknologi dan Buku Ajar dalam Pengajaran Pendidikan Agama Islam di SMP Muhammadiyah 57 Medan. Bumi : Jurnal Hasil Kegiatan Sosialisasi Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(4), 138–148. https://doi.org/10.61132/bumi.v2i4.437

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.