Pelatihan Business Model Canvas (BMC) Dalam Peningkatan Profitabilitas Usaha UMKM Di Kota Semarang
DOI:
https://doi.org/10.61132/bumi.v2i1.45Keywords:
Business Model Canvas, Small Medium Enterprise, MarketingAbstract
Widya Husada University Semarang community service aims to strengthen the ideas, creativity, and business planning of MSMEs business actors in the city of Semarang. This Canvas business model is a company process of creating value and gaining profits from the value created easily, sustainably both long-term and short-term. The business model canvas can be interpreted as a tool to help start-ups or existing business organizations map out their business design model. As well as changing a complicated business into an easy, simple business which is presented in the form of an analysis of one sheet of paper containing a nine-key strategic plan that integrates internal and external business strategies.
References
Achmad, A., Umar, A, & Budiman, B. 2018. Pengaruh Motivasi Kerja dan Kompetensi terhadap Kinerja Pegawai melalui Disiplin Kerja. Jurnal Mirai Management. 3 (2).
Eius, S., Hubeis, A. V. S., & Maulana, A. 2014. Analisis Model Bisnis Pada Knm Fish Farm Dengan Pendekatan Business Model Canvas (BMC). Jurnal Sosial Ekonomi Kelautan dan Perikanan, 9 (2).
Fauziyah, 2020. Tantangan UMKM dalam Menghadapi Revolusi Industri 4.0 Ditinjau dari Aspek Marketing dan Accounting. Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan. 5 (2).
Hapsari, I. M. 2014. Identifikasi Berbagai Permasalahan yang Di hadapi oleh UMKM dan Peninjauan Kembali Regulasi UKM sebagai Langkah Awal Revitalisasi UKM. Jurnal Permana. 5 (2).
Hapsari, P. P., Hakim, N., Soeaidy, S. 2014. Pengaruh Pertumbuhan Usaha Kecil Menengah (UKM) Terhadap Pertumbuhan Ekonomi Daerah. Wacana. 17 (2).
Hery, dkk. 2021. Revolusi Industri 5.0 Dalam Perspektif Ekologi Administrasi Desa, Bandung: Jurnal Ilmiah. Neo Politea, Fisip Universitas Al Ghifari. Vol. 2 No. 1.
Kotler dan Philip. 2019. Dasar – Dasar Pemasaran Jilid 1. Jakarta: Indeks.
Karsinah, Yozi Aulia Rahman, Phany Ineke Putri, 2020. UMKM Kota Semarang dalam Menghadapi Era Industri 4.0. Semarang: Fastindo.
Kirbrandoko, Nurmalina, dan Permadi. 2016. Analisis Pengembangan Model Bisnis Canvas CV Kandura Keramik Bandung.
Kementerian Koperasi dan Usaha Kecil dan Menengah Republik Indonesia. 2015. Membangun Koperasi dan UMKM Sebagai Ketahanan Ekonomi Nasional. Laporan Tahunan.
Mulyani, A. S., Nurhayaty, E., & Miharja, K. 2019. Penerapan pencatatan dan laporan akuntansi pada usaha mikro kecil dan menengah (UMKM). Jurnal Abdimas BSI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2 (2).
Osterwalder, A., Pigneur, Y., & Clark, T. 2010. Business Model Generation: a Hand book for visionaries, Game Changers, and Challengers. Wiley. Hoboken, NJ.
Sansa, N.A. 2020. The Impact of the Covid-19 on the Financial Markets: Evidence from China and USA. Electronic Research Journal of Social Sciences and Humanities, 2 (2), 2706-8242.