Implementasi Algoritma K-Means Clustering terhadap Tingkat Kepuasan Peserta LKP Multi Talenta Komputer Purwokerto
DOI:
https://doi.org/10.61132/mars.v3i1.675Keywords:
K-Means Clustering, Participant Satisfaction, LKP, Facility, Data MiningAbstract
This study aims to measure the level of participant satisfaction with learning services at LKP Multi Talenta Komputer Purwokerto. Participant satisfaction is an important indicator in assessing the effectiveness of the learning curriculum implemented. Factors such as facilities, services, and obstacles in learning become the main benchmark. Data from 54 respondents were processed using K-Means Clustering algorithm to identify the most superior and weak factors. The results of this study provide recommendations for future service improvements, in order to increase participant loyalty and learning effectiveness.
References
Adolph, R. (2016). 済無No Title No Title No Title. [No Publisher Provided], 15(2), 1–23.
Agneresa, A., Hananto, A. L., Hilabi, S. S., Hananto, A., & Tukino, T. (2022). Strategi promosi penerapan data mining mahasiswa baru dengan metode K-Means clustering. Dirgamaya: Jurnal Manajemen dan Sistem Informasi, 2(2), 25–34. https://doi.org/10.35969/dirgamaya.v2i2.275
Akhir, T., & Sabillah, P. (2021). Penerapan metode clustering K-Means untuk menentukan prioritas penerima bantuan raskin (Studi kasus: Dinas Sosial Kabupaten Kerinci, Desa Mukai Tengah). Ilmu Komputer Universitas Dinamika Bangsa Jambi.
Alrifai, M. M. (2023). Manajemen pemasaran jasa pendidikan dalam meningkatkan peserta didik baru (Studi kasus di Pondok Pesantren Darul Huda Putra Ponorogo). http://etheses.iainponorogo.ac.id/26704
Dewi, F. P., Aryni, P. S., & Umaidah, Y. (2022). Implementasi algoritma K-Means clustering seleksi siswa berprestasi berdasarkan keaktifan dalam proses pembelajaran. JISKA (Jurnal Informatika Sunan Kalijaga, 7(2), 111–121. https://doi.org/10.14421/jiska.2022.7.2.111-121
Fondasi, M., Faktor-Faktor, M., Dudi, P., Muharam, R., Si, S., Faisal, M. S. M., Agus, M. S., Prayitno, D., Kom, S., Istiqomah, M. M., Anim, M. S., & Pd, M. (2023). Tata kelola mutu sekolah. [No Publisher Provided].
Pradana, M. G., Nurcahyo, A. C., & Saputro, P. H. (2021). Penerapan metode K-Means clustering untuk menentukan kepuasan pelanggan. Creative Information Technology Journal, 7(1), 42. https://doi.org/10.24076/citec.2020v7i1.185
Kamal, S. J., & Hindun, H. (2023). Penerapan kurikulum merdeka dan platform merdeka belajar untuk mewujudkan kualitas pada pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Sastra Inggris, 3(3), 200–205. https://doi.org/10.55606/jupensi.v3i3.3018
Sofwatillah, Risnita, Jailani, M. S., & Saksitha, D. A. (2024). Teknik analisis data kuantitatif dan kualitatif dalam penelitian ilmiah. Journal Genta Mulia, 15(2), 79–91.
Susini. (2022). Peran Dinas Pendidikan Pemuda dan Olahraga dalam penyelenggaraan pendidikan nonformal di Kabupaten Pangandaran. [No Publisher Provided, 2(2), 3025–3035.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Mars : Jurnal Teknik Mesin, Industri, Elektro Dan Ilmu Komputer

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.