Implementasi Algoritma K-Means Clustering terhadap Tingkat Kepuasan Peserta LKP Multi Talenta Komputer Purwokerto

Authors

  • Faozan Dwiki Ramadana Universitas Amikom Purwokerto
  • Wahyu Putra Pratama Universitas Amikom Purwokerto
  • Cannes Lingga Yogario Universitas Amikom Purwokerto
  • Abdul Khohar Universitas Amikom Purwokerto
  • Ito Setiawan Universitas Amikom Purwokerto

DOI:

https://doi.org/10.61132/mars.v3i1.675

Keywords:

K-Means Clustering, Participant Satisfaction, LKP, Facility, Data Mining

Abstract

This study aims to measure the level of participant satisfaction with learning services at LKP Multi Talenta Komputer Purwokerto. Participant satisfaction is an important indicator in assessing the effectiveness of the learning curriculum implemented. Factors such as facilities, services, and obstacles in learning become the main benchmark. Data from 54 respondents were processed using K-Means Clustering algorithm to identify the most superior and weak factors. The results of this study provide recommendations for future service improvements, in order to increase participant loyalty and learning effectiveness.

References

Adolph, R. (2016). 済無No Title No Title No Title. [No Publisher Provided], 15(2), 1–23.

Agneresa, A., Hananto, A. L., Hilabi, S. S., Hananto, A., & Tukino, T. (2022). Strategi promosi penerapan data mining mahasiswa baru dengan metode K-Means clustering. Dirgamaya: Jurnal Manajemen dan Sistem Informasi, 2(2), 25–34. https://doi.org/10.35969/dirgamaya.v2i2.275

Akhir, T., & Sabillah, P. (2021). Penerapan metode clustering K-Means untuk menentukan prioritas penerima bantuan raskin (Studi kasus: Dinas Sosial Kabupaten Kerinci, Desa Mukai Tengah). Ilmu Komputer Universitas Dinamika Bangsa Jambi.

Alrifai, M. M. (2023). Manajemen pemasaran jasa pendidikan dalam meningkatkan peserta didik baru (Studi kasus di Pondok Pesantren Darul Huda Putra Ponorogo). http://etheses.iainponorogo.ac.id/26704

Dewi, F. P., Aryni, P. S., & Umaidah, Y. (2022). Implementasi algoritma K-Means clustering seleksi siswa berprestasi berdasarkan keaktifan dalam proses pembelajaran. JISKA (Jurnal Informatika Sunan Kalijaga, 7(2), 111–121. https://doi.org/10.14421/jiska.2022.7.2.111-121

Fondasi, M., Faktor-Faktor, M., Dudi, P., Muharam, R., Si, S., Faisal, M. S. M., Agus, M. S., Prayitno, D., Kom, S., Istiqomah, M. M., Anim, M. S., & Pd, M. (2023). Tata kelola mutu sekolah. [No Publisher Provided].

Pradana, M. G., Nurcahyo, A. C., & Saputro, P. H. (2021). Penerapan metode K-Means clustering untuk menentukan kepuasan pelanggan. Creative Information Technology Journal, 7(1), 42. https://doi.org/10.24076/citec.2020v7i1.185

Kamal, S. J., & Hindun, H. (2023). Penerapan kurikulum merdeka dan platform merdeka belajar untuk mewujudkan kualitas pada pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Sastra Inggris, 3(3), 200–205. https://doi.org/10.55606/jupensi.v3i3.3018

Sofwatillah, Risnita, Jailani, M. S., & Saksitha, D. A. (2024). Teknik analisis data kuantitatif dan kualitatif dalam penelitian ilmiah. Journal Genta Mulia, 15(2), 79–91.

Susini. (2022). Peran Dinas Pendidikan Pemuda dan Olahraga dalam penyelenggaraan pendidikan nonformal di Kabupaten Pangandaran. [No Publisher Provided, 2(2), 3025–3035.

Downloads

Published

2025-01-20

How to Cite

Faozan Dwiki Ramadana, Wahyu Putra Pratama, Cannes Lingga Yogario, Abdul Khohar, & Ito Setiawan. (2025). Implementasi Algoritma K-Means Clustering terhadap Tingkat Kepuasan Peserta LKP Multi Talenta Komputer Purwokerto. Mars : Jurnal Teknik Mesin, Industri, Elektro Dan Ilmu Komputer, 3(1), 184–193. https://doi.org/10.61132/mars.v3i1.675

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.