Upaya Peningkatan Pembelajaran Berbasis Zakat, Sedekah, dan Infaq Untuk Optimalisasi Aspek Moral, Emosional dan Sosial Terhadap Siswa SDN 105337 Pantai Labu
DOI:
https://doi.org/10.61132/bumi.v2i4.415Keywords:
Learning, ZIS, Moral, Social EmotionalAbstract
Learning based on Zakat, Sedekah, and Infaq (ZIS) plays a significant role in shaping students' character, particularly in moral, emotional, and social aspects. This study aims to identify efforts to enhance ZIS learning that can be implemented at SDN 105337 Pantai Labu. The research employs a qualitative approach with interview, observation, and documentation techniques. The results reveal that the implementation of ZIS-based learning not only improves students' understanding of Islamic finance concepts but also positively impacts the development of moral character, such as empathy, social awareness, and collaboration skills. Furthermore, students involved in the ZIS program demonstrate improvements in emotional aspects, including emotional management and self-confidence. This study recommends the integration of ZIS learning into the school curriculum to foster a more caring and responsible generation.
References
Abd Rahman, A. R., Rahmita, N., & Khadijah, K. (2023). Optimalisasi Perkembangan Emosional Peserta Didik. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 324–335. https://doi.org/10.37985/murhum.v4i2.212
Adolph, R. (2016). Peningkatan Hasil Belajar Dalam Materi Zakat Melalui Media E-Learning Berbasis Quipper School Pada Peserta Didik Kelas X IPA 4 SMAN 3 Pontianak. SECONDARY : Jurnal Inovasi Pendidikan Menengah, 2(3), 1–23.
Bara, A., Pradesyah, R., & Ginting, N. (2019). Strategi Pengelolaan Zakat Produktif dalam Pengentasan Kemiskinan (Studi Kasus Lembaga Zakat Muhammadiyah Kota Medan). Misykat Al-Anwar. Diambil dari https://www.neliti.com/publications/515436/
Hanifah, N. (2017). Implementasi Zakat Sebagai Instrumen Pengentasan Kemiskinan di Badan Amil Zakat Nasional (BAZNAS) Banyuwangi. Economic: Jurnal ekonomi dan hukum Islam, 8(2), 104–122.
Hikmah, A. N., Meliny, & Azis, A. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Modul Digital Interaktif Pada Mata Pelajaran Fiqih Materi, Zakat,Infaq, dan Sedekah Siswa Kelas X di MA Muslimat NU Palangkaraya. ADIBA: JOURNAL OF EDUCATION, 4(4), 834–848.
Putri, A. A., Tsania, A. R., Liandi, N. A., Syahroni, R. H., Hermayanti, R. A., Handayani, S. R., … Wati, T. A. (2024). Identifikasi Perkembangan Aspek Emosi, Moral, Kepribadian, Sosial, Bahasa, Fisik, Kognitif, dan Motorik Terhadap Siswa Sekolah Dasar. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5(3), 3222–3238.
Salma, S. (2021). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Materi Zakat Fitrah Dengan Menerapkan Metode Team Quiz pada Kelas IV MIN 1 Kota Banda Aceh Tahun Pelajaran …. Jurnal Serambi Edukasi, 5(1), 58–68. Diambil dari http://ojs.serambimekkah.ac.id/serambi-edukasi/article/view/3140%0Ahttps://ojs.serambimekkah.ac.id/serambi-edukasi/article/download/3140/2537
Siti Anisah, A., Sapriya, Hakam, K. A., & Syaodih, E. (2021). Perkembangan Sosial, Emosi, Moral Anak dan Implikasinya Terhadap Pembentukan Sikap Sosial SIswa Sekolah Dasar. JUDIKDAS: Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar Indonesia, 1(1), 69–80. https://doi.org/10.51574/judikdas.v1i1.262
Sono, M. G., Assayuti, A. A., & Rukmana, A. Y. (2023). Hubungan Antara Perencanaan Strategis, Ekspansi Pasar, Keunggulan Kompetitif Terhadap Pertumbuhan Perusahaan Fashion di Jawa Barat. Jurnal Bisnis dan Manajemen West Science, 2(02), 81–91. https://doi.org/10.58812/jbmws.v2i02.340
Suci, C., & Ginting, N. (2023). Implementasi Manajemen Pengelolaan Kelas dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran PAI Kelas VII di SMP Negeri 7 Karang Baru. Journal of Education Research, 4(3), 1429–1433. Diambil dari https://www.jer.or.id/index.php/jer/article/view/474
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Bumi : Jurnal Hasil Kegiatan Sosialisasi Pengabdian kepada Masyarakat

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.