Systematic Literatur Review : Software Matematika MatLab Sebagai Media Belajar untuk Meningkatkan Kemampuan Komputasi Siswa

Authors

  • Afifah Nabila Nasution Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Yahfizham Yahfizham Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61132/merkurius.v2i4.125

Keywords:

MatLab Software, Learning Media, Computing

Abstract

MatLab Matrix Laboratory mathematics software is a platform with a programming language created with the aim of being a tool for complex calculations or simulating a system that you want to simulate. This literature study aims to find out whether MatLab mathematics software as a learning medium can improve students' computing abilities through a review of related literature studies. The research method used is a Systematic Literature Review with literature sources used from 2020-2024 and relevant to the research topic. Researchers analyzed thoroughly so that 9 main articles were taken for comprehensive analysis. The results of this SLR research show that MatLab mathematics software as a learning medium can improve students' computing abilities. 

References

Ansori, M. (2020). Pemikiran Komputasi (Computational Thinking) Dalam Pemecahan Masalah. Dirasah: Jurnal Studi Ilmu Dan Manajemen Pendidikan Islam, 3 (1), 111–126.

Azmi, R. D., & Ummah, S. K. (2023). Pengembangan Apikasi Android Berbasis Simulasi Interaktif Berbantuan Matlab Untuk Pembelajaran Matematika Smp Pasca Pandemi. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 313-325.

Azmi, S., Sripatmi, S., & Wahidaturrahmi, W. (2023). Pengembangan Buku Ajar Komputer Matematika Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Mahasiswa Pendidikan Matematika. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 1087-1102.

Handani, I. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran Matematika Menggunakan Software Matlab Pokok Bahasan Matriks Terhadap Hasil Belajar Siswa Tahun Pelajaran 2020/2021. 11–36.

Harleni, S. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Hasil Belajar Aljabar Linear Dengan Memamfaatkan Matlab. Jurnal Education And Development, 8(4), 427-427.

Hidayat, F. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Software Matlab Sebagai Visualisasi Pada Materi Gerak Parabola. Upej Unnes Physics Education Journal, 11(1), 13-20.

Isnaini, M., & Dewy, M. S. (2021). Pemanfaatan Matlab Simulink Sebagai Media Pembelajaran Praktikum Secara Daring. J. Tik Dalam Pendidikan, 8(2).

Lastya, H. A., Kurniawan, H., & Irawanda, S. (2022). Peningkatan Motivasi Belajar Peserta Didik Dengan Aplikasi Matlab Simulink Di Smkn 2 Sigli (Improving Student's Learning Motivation Through Matlab Simulink Application At Smkn 2 Sigli). Jurnal Ilmiah Didaktika, 22(2), 177-186.

Mufidah, I. (2018). Profil Berpikir Komputasi Dalam Menyelesaikan Bebras Task Ditinjau Dari Kecerdasan Logis Matematis Siswa. Surabaya: Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya.

Noviasti, S. T. (2020). Penggunaan Media Matlab Berbasis Android Terhadap Pemahaman Kemampuan Konsep Matematis Siswa.

Nuraini, F., Agustiani, N., & Mulyanti, Y. (2023). Analisis Kemampuan Berpikir Komputasi Ditinjau Dari Kemandirian Belajar Siswa Kelas X Smk. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 3067-3082.

Pratiwi, M., Syarief, A., & Urva, G. (2023). Upaya Peningkatan Kompetensi Komputasi Matematika Mahasiswa Dalam Mata Kuliah Kalkulus Melalui Pelatihan Matlab. Tridarma: Pengabdian Kepada Masyarakat (Pkm), 6(1), 18-22.

Putra, R., & Rosiyanti, H. (2021, November). Pelatihan Aplikasi Matlab Pada Materi Spltv Di Man 1 Tangsel. In Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat Lppm Umj (Vol. 1, No. 1).

Qurohman, M. T., Afriliana, I., & Rokhmah, N. (2022). Peningkatan Kemampuan Komputasi Matematika Siswa Man 1 Brebes Menggunakan Softaware Matlab Mobile. Martabe: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(7), 2403-2407.

Simarmata, S. M., Sinaga, B., & Syahputra, H. (2022). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Dalam Penerapan Model Discovery Learning Berbantuan Matlab. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 692-701.

Utami, N. I., Sudirman, S., & Sukoriyanto, S. (2021). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Pada Materi Komposisi Fungsi. Jipm (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 10(1), 1-13.

Published

2024-06-08

How to Cite

Afifah Nabila Nasution, & Yahfizham Yahfizham. (2024). Systematic Literatur Review : Software Matematika MatLab Sebagai Media Belajar untuk Meningkatkan Kemampuan Komputasi Siswa. Merkurius : Jurnal Riset Sistem Informasi Dan Teknik Informatika, 2(4), 20–27. https://doi.org/10.61132/merkurius.v2i4.125

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.